Tuesday, October 27, 2015

Dunia bergolak, hati sedih

Sedih tengok banyak video sejak kebelakangan ini berkisar tentang penderitaan umat Islam di Syria, Gaza Palestin dan juga pelarian-pelarian kecil. Dari video seorang kanak-kanak Syria pelarian kecil yang jual tisu di jalanan. Dia takut bila terserempak dengan polis Turki. Takut ditangkap. Takut di apa-apakan. Anak kecil tu muda sangat, kurang dari 4 tahun rasanya. Berteriak nangis mencari pertolongan, memegang kaki orang yang lalu di jalan sambil menangis-nangis ketakutan.

Luluh hati ni melihat video. Sedih yang amat. Tak dapat bayangkan bagaimana jika hal ini terjadi pada anak sendiri. Bila dah ada anak sendiri terasa hiba yang sangat dashat, sehingga boleh  menitiskan air mata. Ya Allah terima kasih atas segala nikmat yang Engkau kurniakan. Terima kasih atas perlindungan dan keselesaan yang Kau berikan. Tak putus-putus nikmat yang diperoleh.

Ya Allah bantu jugalah anak-anak kecil dan ummat Islam yang terseksa. Aku tak mampu nak buat apa-apa, aku hanya hamba mu yang kerdil dan tiada wang atau kekayaan yang mampu untuk bantu orang yang susah. Aku hanya mampu berdoa ya Allah. Bantula mereka ya Allah. Merekalah bintang-bintang syurga. Bagilah ketenangan dan kegembiraan pada mereka.

Tak mampu senyum bila sedih.


No comments:

Post a Comment